Twitter verandert merknaam in 'X'. Fatale fout of geniale greep?
Twitter wordt X
Twitter bestaat niet meer. Vanaf nu gaat het social media platform van visionair Elon Musk verder onder de letter X. Musk heeft zijn oude liefde X.com nieuw leven in geblazen en heel marketingland is in rep en roer. Het is het eerste grote merk dat uit slechts één letter bestaat. Dat maakt deze stap nu al uniek.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik in eerste instantie ook vraagtekens had bij deze opvallende move. Een van de meest iconische merkelementen is met pensioen. In andere woorden: de unieke blauwe vogel van Twitter is voorgoed gevlogen en wordt vervangen door de favoriete letter van Musk: X.
Hij lapt de lessen van merkgoeroes, zoals Byron Sharp, volledig aan zijn laars en vaart, zoals zo vaak, volledig zijn eigen koers. Het getuigt van lef dat Musk het merk Twitter op de schop gooit.
Naar eigen zeggen heeft hij zich laten inspireren door de all-in-one app WeChat, die in Azië de markt domineert.
Is dit een geniale zet of een onwijs domme keuze? Het antwoord is verrassender dan je denkt.
Geniale gek of domme narcist?
Mijn eerste reactie toen ik het nieuws las? Een onbegrijpelijke en ontzettend onverstandige keuze. Hoe kon hij dit doen? Ik begreep het niet. Was het toch gewoon het 'not-invented-here-syndrome' van een narcist? Het ego van een kleingeestig persoon die de genialiteit van andermans idee niet kon verdragen? Vriend en vijand beamen dat het blauwe silhouet van de vogel iconisch is. Als je aan kinderen vraagt om het logo van Twitter te tekenen, doen ze dat bijna blindelings. De kinderen van mijn podcastmaat Daniel Kok leverden het bewijs.
Het zonder pardon wegpoetsen van dit krachtige beeldmerk deed mij pijn. Tegelijkertijd zette het mij aan het denken. Ik besloot om het verhaal van een andere kant te bekijken. De aanname dat Musk dit alleen uit rancune of ego doet, vond ik te makkelijk. Dit is de man achter Tesla, SpaceX en PayPal. Er moet meer achter zitten.
Back to the future
Om dit te achterhalen moeten we terug in de tijd. In 1999 richtte Elon Musk X.com op tijdens de dot.com hype. X.com moest de manier waarop online betalingen werden gedaan voorgoed veranderen. Het merk groeide en veranderde niet veel later (2001) na een fusie met Confinity van naam: PayPal. De groei zette door en PayPal werd een van de meest toonaangevende merken voor online betalingen.
In 2002, pas 2 jaar na de re-branding van het merk, werd PayPal overgenomen door eBay en hield Musk daar een kleine 165 miljoen dollar aan over. In de jaren die volgden, gebruikte hij dat geld om SpaceX en Tesla mee te lanceren. Niet geheel verrassend introduceerde hij bij Tesla het Model X. Zijn liefde voor de letter X was duidelijk. In 2017 kocht bij de domeinnaam www.x.com terug van PayPal. De letter had voor hem veel sentimentele waarde.
X als onderscheidend merkelement
Lang verhaal kort: ik geloof steeds meer dat deze naamsverandering van Twitter een geniale zet is. Tuurlijk kleven er ook andere merkassociaties aan de letter X: X-rated content, X-ray of misschien komt Xerox, een sterk merk van vroeger, bij je naar boven. De letter X in combinatie met een social mediaplatform, daar kreeg niemand die ik sprak het warm van. Toch zit er meer in deze letter dan je in eerste instantie denkt. Dat kan voor nieuwe, krachtige merkassociaties zorgen.
Wat te denken van deze betekenis van de X in ons leven:
De X staat voor verbinding en samenwerking. Veel merken en influencers gebruiken het om een partnership aan te duiden (Savage x Fenty by Rihanna)
De X staat voor een afsluiting van een gesprek (XoXo = veel liefs en Xxx = kusjes). Daarmee is het een van de meest gebruikte letters in digitale conversaties tussen mensen.
De X staat voor vermenigvuldiging. Bij social media misstaat de tegelwijsheid ‘delen is vermenigvuldigen’ niet. Want hoe meer men deelt, hoe vaker de boodschap zich vermenigvuldigt.
Dan vergeet ik er vast nog een paar. Maar... zijn er naast de X dan nog meer krachtige ‘merkletters’ die in ons brein zitten? Het antwoord is ja.
Krachtige merkletters
Ik besloot op te zoek te gaan naar meer onderscheidende ‘merkletters’ en te onderzoeken of er merken bestaan die deze letters bewust of onbewust voor hun merk laten werken. Wat ik vond was fascinerend.
Mijn persoonlijke Merkletteralfabet
Is het niet bijzonder dat we veel merken herkennen door alleen naar de letters te kijken? Daarom besloot ik een persoonlijk Merkletteralfabet te maken. Hiervoor ben ik uitgegaan van mijn eigen merkassociaties én de logo's die daadwerkelijk gebruikmaken van onderscheidende merkletters in hun merkcommunicatie.
Herken jij ze allemaal?