12/23/2023

HEMA en Staatsloterij grote winnaars bij jaarlijkse kerstcommercials

Het lijkt elk jaar wel eerder kerst te worden in ons marketingvak. Traditioneel lanceren de supermarkten op 6 december hun jaarlijkse kerstcommercials en ze zijn niet de enige. Ook Kruidvat, HEMA en Praxis doen dit jaar weer een flinke duit in het zakje. En er lijkt een nieuwe trend aanstaande: ook vakantieaanbieders, postbedrijven, pretparken en webwinkels doen mee met het marketingkerstfeest. Al moet ik zeggen dat de oogst dit jaar wat teleurstellend is en dat ik er meer van had verwacht.

Toch zijn er ook dit jaar weer winnaars en verliezers in mijn ogen in de strijd om de aandacht van de consument. Wil je weten welke? Lees dan snel verder!

John Lewis piekt te vroeg

Traditioneel trapt het Britse warenhuis John Lewis & Partners het kerstseizoen af en dit doen ze al ruim 15 jaar. Dit jaar vind ik het resultaat wat tegenvallen in vergelijking met voorgaande jaren. Een vleesetende operazingende plant met muziek van Andrea Bocelli speelt de hoofdrol in de nieuwste kerstcommercial. Er zit een mooie boodschap in over je eigen tradities maken en tradities laten doorontwikkelen ('When you make traditions your own they are more special'), maar toch raakt de commercial me dit keer minder dan de commercial van vorig jaar, maar oordeel vooral zelf.

Bekijk hier de John Lewis kerstcommercial!

HEMA verbindt Takkie en Siepie in ontroerende commercial

Echt HEMA. Dat kan je wel zeggen. In de nieuwe kerstcommercial van het merk speelt Takkie dit keer niet de hoofdrol, maar is er een nieuwe ster aanwezig die we natuurlijk nog kennen vanuit de Sint-campagne: Siepie. Nadat knuffel Siepie in de Sint-commercial via een omweg in Nederland is aangekomen, gaat het verhaal in de kerstspot verder.

Dit keer maken Siepie en Takkie kennis met elkaar en vieren ze samen kerst. Briljante zet als je het mij vraagt en ook weer eentje die op het gebied van merchandising veel kansen biedt. Met deze campagne hoopt Hema 'de hele feestperiode' bij de consument op de radar te staan en ik denk dat er deze kerst veel 'Siepies' onder de kerstboom te vinden zullen zijn. Consistentie en storytelling gecombineerd en dan ook nog gekoppeld aan waarde voor de winkels vind ik dit een gouden combinatie. Dit is mijn winnaar van dit jaar.

Bekijk hier de HEMA kerstcommercial!

Geloof in geluk bij Staatsloterij

Ook dit jaar heeft Staatsloterij weer een ijzersterke kerstcommercial gemaakt. Waar het vorig jaar nog ging om een vader en een zoon die samen nog één keer op reis gingen, reizen we dit jaar vooruit in de tijd. Een beetje in de stijl van de succesvolle Disney+ serie Loki ziet de hoofdpersoon hoe zijn leven zou kunnen zijn als hij de staatsloterij wint. Heel mooi ingespeeld op een menselijke waarheid die we allemaal wel zullen herkennen, want we denken allemaal wel eens 'wat als ik de loterij win'. En heeft hij geluk in het spel of geluk in de liefde? Oordeel zelf maar!

Bekijk hier de Staatsloterij kerstcommercial!

Muzikale kerst bij Kruidvat

Het lijkt erop of Kruidvat zich heeft laten inspireren door de commercial van John Lewis & Partners. Iedereen verdient een mooie kerst, dat is de boodschap van dit jaar. De voordeeldrogist roept de kijker op om zoveel geld in te zamelen voor mensen die in Nederland in armoede leven. Ze zijn hiervoor een samenwerking aangegaan met Stichting Armoedefonds. De opbrengst gaat naar gezinnen die moeite hebben om financieel rond te komen en voor de gelegenheid hebben de kinderen van Lies een kersthit geschreven.

Ook bekende artiesten als Miss Montreal en Metejoor dragen hun steentje bij. Leuke, humoristische commercial die aansluit bij het merk en die voortborduurt op de ingeslagen weg. Dit is wel een van mijn favorieten van dit jaar en eindigt daarom achter HEMA en Staatsloterij op de derde plaats.. Vooral conceptueel ijzersterk en ook nog eens met maatschappelijke impact.

Bekijk hier de Kruidvat kerstcommercial!

Supermarktoorlog minder krachtig dan voorheen

En dan natuurlijk de supermarkten. Dit jaar moet ik zeggen dat ik niet heel erg onder de indruk ben van de verschillende commercials. Coop Supermarkten en Dirk van den Broek doen niet mee dit jaar, maar wat er overblijft is minder indrukwekkend dan in de afgelopen jaren en ik deel graag mijn mening met jullie.

Albert Heijn kopieert recept van PLUS

Albert Heijn heeft dit jaar gekozen voor een tranentrekker en wil de gevoelige snaar raken met hun kerstcommercial. Ik moet zeggen dat ik het wel erg veel vind lijken op de PLUS Retail commercial van vorig jaar qua stijl en concept, dus erg origineel is het niet. Wat ook opvalt is de kleine rol voor Ilse en haar gezin en dat terwijl er afgelopen jaren veel tijd is gestopt om dit verhaal te laden. Al met al is de commercial mooi gemaakt, word je als kijker meegenomen in het leven van ome Ko, maar ben ik toch niet heel erg onder de indruk van deze keuze, al zijn de meningen hierover verdeeld.

Bekijk hier de Albert Heijn kerstcommercial!

PLUS kiest voor broederliefde

PLUS Retail kiest ook dit jaar voor de weg van de emotie, al is het lastig om de commercial met buschauffeur Mo en die van vorig jaar van het gebroken gezin te overtreffen als je het mij vraagt. De commercial van dit jaar vertelt het verhaal van de tweelingbroers Thomas en William. Ondanks dat ze bij elkaar in de buurt wonen, leven ze langs elkaar heen. Gescheiden door een ruzie van vroeger zien ze elkaar niet meer. Verzonken in herinneringen van toen voel je dat ze allebei eenzaam en verdrietig zijn. Tijd voor een verzoening? In tijden als deze verdient iedereen een beetje broederliefde. 'Goed eten is samen eten'. Leuk gevonden en een originele insteek, maar toch raakt deze commercial mij minder dan vorig jaar. Desalniettemin zijn zij de winnaar van de supermarktcommercials wat mij betreft.

Bekijk hier de PLUS supermarkten kerstcommercial!

Niet één, maar vier kerstcommercials van Jumbo

In de kerstcommercial van Jumbo maakt de gevoelige snaar plaats voor de (kerst)producten van de Brabantse supermarkt. Ook presenteert Jumbo Supermarkten niet één kerstspot, maar vier korte commercials, die zowel online als op televisie te zien zijn. De vertrouwde reclamefamilie met Frank Lammers speelt wederom de hoofdrol in de spot, maar het sentiment is naar de achtergrond verdwenen en dat is jammer.

Bekijk hier 1 van de 4 JUMBO kerstcommercials!

ALDI let op de kleintjes dit jaar

ALDI Nederland let op de kleintjes dit jaar. Dit jaar geen meeslepende kerstcommercial zoals een aantal jaar geleden met de winkelwagen die tot leven kwam, maar focus op de kerstaanbiedingen. Rookworst en kiwi's met kerst vind ik trouwens ook geen al te beste keuze, hier slaat ALDI Nederland de 'kerstborrelplank' flink mis wat mij betreft.

Bekijk hier de ALDI kerstcommercial!

Wasbeer superheld 'saves the day'

Lidl Nederland gooit het dit jaar over een andere boeg. Waar de supermarktketen een aantal jaar geleden nog hoge ogen gooiden met de kersthit 'Lidl by Lidl' kiest het dit jaar voor een wasbeer als hoofdrolspeler in de kerstcommercial.

De wasbeer redt de kerst van een jongetje nadat zijn moeder zijn knuffel op straat heeft laten vallen. De wasbeer doet er alles aan om de kerst van ons allemaal te redden. De wasbeer wordt tevens verkocht in de filialen van Lidl, de opbrengst wordt gedoneerd aan het Jeugd educatiefonds. Ik ben benieuwd hoeveel wasberen er verkocht gaan worden.

Bekijk hier de LIDL kerstcommercial!

Dirk van den Broek doet niet mee

Ook dit jaar doet de supermarkt niet mee met het kerstgeweld. Het is een bewuste keuze van de directie om geen dure kerstcommercial in te zetten. Deze kosten belanden namelijk op het bordje van de klant en dat willen ze niet. Het leven is al duur genoeg en dus kiezen ze ervoor de klant te voorzien van erg veel kerstvoordeel. Kort en bondig maar duidelijk, ik hou er wel van.

Kerstverrassingen van 2023 uit onverwachte hoek

Na het geweld van de supermarkten en van HEMA en Kruidvat zijn er ook nog een aantal onverwachte commercials die ik uit wil lichten. Ook Bol.com, Vakantiediscounter.nl, McDonald's, Praxis kwamen dit jaar met hun eigen kerstcommercial.

Bol.com komt met 'prikkelende kerstboodschap'

Bol.com komt met een prikkelgevoelige kleindochter en een opa die er alles aan doet om een onvergetelijke kerst voor haar te organiseren. Een originele en creatieve insteek die de liefde van opa voor zijn kleindochter op een mooie manier weergeeft. Aandoenlijk, sympathiek en passend bij het merk wat mij betreft, maar wellicht is 'overprikkeling' nog niet zo bekend bij het grote publiek zoals het zou moeten zijn.

Bekijk hier de Bol.com kerstcommercial!

dé VakantieDiscounter komt met humoristische kerstcommercial

Een van de grootste en leukste kerstverrassingen van dit jaar komt uit onverwachte hoek. Vakantie-aanbieder dé VakantieDiscounter kiest voor een humoristische insteek als de vader aan zijn dochter vertelt dat 'Opa op een rustige plek is'. Leuke twist en goed gedaan!

Bekijk hier de vakantiediscounter kerstcommercial!

Een kerstboom vóór Sint bij Praxis

Haal alvast de kerst in huis bij Praxis. Op een leuke, speelse en vooral luchtige manier speelt het merk slim in op een steeds groter wordende trend. Steeds meer mensen halen al vóór Sinterklaas een kerstboom in huis en daarom zet de zoon des huizes alvast een kerstboom op zijn verlanglijstje voor Sinterklaas.

Bekijk hier de Praxis kerstcommercial!

McDonald's Nederland tovert een glimlach op ons gezicht

December kan wel een beetje McDonald's gebruiken. Net als vorig jaar speelt het merk slim in op het kerstdiner en op een vrolijke en humoristische manier probeert dochterlief de hele familie te overtuigen naar het fastfood restaurant te gaan. Erg leuk gedaan en voor 'cheeseburger' vind ik goed gevonden. Als merkstrateeg kan ik erg smullen van een merk die haar onderscheidende merkelementen inzet om impact te maken in ons brein. Let maar eens op hoe de producten, het logo en het soundlogo op een slimme manier worden ingezet om oma te beïnvloeden.

Bekijk hier de McDonald's kerstcommercial!

En kijk hier mijn interview bij De Telegraaf terug: https://www.telegraaf.nl/video/348395838/hier-slaan-lidl-en-ah-plank-mis.